ایران کمترین زمان تعطیلی بناهای تاریخی را دارد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۰۸۰۸
فرهنگ>هنر - همشهری آنلاین:
مدیر ادارهکل موزهها میگوید: «معتقدم در شرایط امروز که ایران یکی از کمترین زمانها برای تعطیلات موزهای را دارد، سازمان میراث فرهنگی باید تشویق شود، چون ۱۵ روز تعطیلی را به شش روز کاهش دادهایم»، اما یک نماینده مجلس معتقد است همان شش روز تعطیلی هم زیاد است.
به گزارش ایسنا، جبار کوچکینژاد، رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر خود دربارهی فراکسیون زیر مجموعهاش تاکید میکند: «قانونی برای اینکه مراکز گردشگری و تاریخی همزمان با تعطیلات رسمی یا در ایام خاصی تعطیل باشند وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی انجام شود، قطعا تخلف است و مجلس میتواند به این موضوع ورود کرده و از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او دو روز قبل (دوشنبه) به ایسنا اعلام کرد،«تعطیلی مراکز گردشگری در تعطیلات رسمی تخلف است»،در حالیکهمحمدرضا کارگر، مدیر ادارهکل موزهها و اموال منقول تاریخیمعتقد است برای تعطیلی ۶۶ روزه موزهها در کل کشور باید از سازمان میراث فرهنگی تشکر کرد.
کارگر به ایسنا میگوید:تعطیلات موزهها و بناهای تاریخی زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ۳۶۵ روز سال، فقط شش روز است، که این مدت زمان نیز بر اساس مصوبه هیأت دولت انتخاب شده، در حالی که روزهای تعطیل تا سال گذشته ۱۵ روز بود که اکنون به شش روز میزان تقلیل یافته است.
و با بیان اینکه تا خرداد ۹۴، دوشنبه هر هفته و بنا بر سنت جهانی همه موزهها در سراسر دنیا و نه فقط ایران تعطیل بودند، ادامه میدهد: در موزههای سراسر دنیا و براساس قانون اولین روز هفته که برای آنها دوشنبه بود، تعطیل بودند و در ادامه برخی از روزهای تعطیل سراسری مانند عزاداریها نیز در ایران تعطیل بودند، که با قانون جدید از سال ۸۴؛ این تعطیلات حذف شدند.
مدیر اداره کل موزهها و اموال منقول تاریخی معتقد است؛این اتفاق که مدت زمان تعطیلی موزهها به این حد کاهش پیدا کند، در هیچ جای دنیا به جز ایران، تا امروز اتفاق نیفتاده است.
کارگر توضیح میدهد: ممکن است در برخی محوطههای عمومی در دنیا یک جداره تاریخی یا یک مجسمه به صورت نماد قرار داشته باشد که قطعا دیدن آنها بدون نیاز به هیچ تمهیدات خاصی انجام میشود، بنابراین نیاز به زمانی برای باز بودن موزهها ندارند، اما بحث برای بازدید از موزههای ایران متفاوت است.
او همچنین درباره احتمال اطلاع نداشتن از تفکیک موزههای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با موزههایی که توسط دیگر دستگاههای دولتی اداره میشوند و قوانین خاص خود برای بازدید را دارند، میگوید: این احتمال نیز وجود دارد. بنابراین باید این انتقادات را به متولیان هر سازمان داشته باشند نه مسئولان موزههای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی که فقط شش روز در سال تعطیلاند.
وی با بیان اینکه دو روز از این شش روز یعنی تاسوعا و عاشورا موزهها و بناهای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعطیل هستند، بیان میکند:معتقدم در این دو روز حتی توریست علاقهای به بازدید از موزهها ندارد، او تمایل دارد که تنها اتفاق پرجاذبه که تا یک سال بعد تکرار نمیشود را به چشم ببیند نه اینکه بخواهد به موزه بروند.
کارگر بار دیگر با تاکید بر این نکته که باید هیات دولت در این زمینه تصمیمگیری کند نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ ادامه میدهد: در روی مانند ۲۱ ماه مبارک رمضان که موزهها تعطیل میشوند،روز به شهادت رسیدن بالاترین شخصیت برای ما مسلمانان است، حتی اگر ما این بناها را تعطیل نکنیم، امکان اعتراض بخشی از اقشار جامعه نسبت به این اتفاق وجود دارد، کسانی که معتقدند با این عمل احترام از بین میرود، یا با این اقدام اجازه نمیدهیم که کارمندان ان محوطهها و موزهها در مراسمهای ان مناسبت شرکت کنند.
او همچنین با تأکید بر اینکه تعطیلات برای موزهها و بناهای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سیاستهای دولت تنظیم میشود، میگوید: شش روز اصلا موضوعی نیست. اگر قرار باشد در چنین مناسبتهایی موزه را باز نگه داریم باید فکر کنیم چه اقدام فرهنگی متناسب با آن فضا در کشور میتوانیم در موزه برگزار کنیم. به نظرتان در موزه پیش از تاریخ یا تاریخ طبیعی چطور میتوان یک منظر فرهنگی نسبت به ۲۱ ماه رمضان داشت، مگر اینکه در فضای موزههایی مانند مردمشناسی یا مرتبط به آن بتوان چنین اقداماتی را انجام داد.
مدیر اداره کل موزهها تاکید میکند:معتقدم در شرایط امروز که ایران یکی از کمترین زمانها برای تعطیلات موزهای را دارد، سازمان میراث فرهنگی باید مورد تشویق قرار گیرد، ما حتی کارمندان موزهها را نیز آموزش دادهایم که در طول روز و در واقع در طول ۳۵۹ روزِ دیگرِ در موزه باشند و آنها پذیرفتهاند که همه روزهای هفته باید در این فضا حضور داشته باشند.
به گزارش ایسنا، جبار کوچکینژاد برای نخستین بار نیست که در این زمینه اظهار نظر میکند، او پیش از این نیز سال گذشته صحبتهایی با همین مضمون مطرح کرده بود، اما انقدرها برای مسئولان میراثفرهنگی و به خصوص اداره کل موزهها حساسیت برانگیز نبود که این بار باعث این حساسیت و دادن پاسخ پس از یک روز شد.
او برای نخستین بار۱۳ مرداد ۹۵تاکید کرد: دستورالعملی برای اینکه مراکز و اماکن تاریخی و گردشگری در ایام شهادت و یا عزاداری تعطیل باشند وجود ندارد.تعطیل بودن برخی اماکن تاریخی در ایام شهادت ممکن است بستگی به تصمیمات استانی داشته باشد، اما اگر گردشگران و مسافران زیادی مراجعه میکنند مسئولان میتوانند درخواست مجوز هم داشته باشند.
یک روز پس از آن در۱۷ مرداد،حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی، یک عضو مجمع تهران از بررسی موضوع تعطیلی یا نیمه تعطیلی اماکن گردشگری تهران در روزهای تعطیل در جلسه فردای این مجمع خبر داد و گفت: تعطیل بودن و نیمه تعطیل بودن اماکن گردشگری شهر تهران در روزهای تعطیل از نظر توسعه نیافتگی شهر خطرناک است.
او حتی به این نکته نیز اشاره کرد که «تهران در ایام تعطیلات مناسبتی یا ملی تا حدود زیادی از جمعیت خالی میشود. همین مسأله ضررهای فرهنگی و اقتصادی زیادی را به تهران زده است چرا که مراکز گردشگری، توریستی، تاریخی، مذهبی، ملی و طبیعی فراوانی در شهر تهران وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در ایام تعطیلات رسمی یا تعطیل هستند یا به صورت نیمه تعطیل فعالیت دارند در حالیکه این مراکز باید در روزهای تعطیل با همه توان خود درصد جذب گردشگر داخلی و خارجی را فعال تر از قبل دنبال کنند که البته پس از آن خبری به عنوان نتیجه این مذاکرات منتشر نشد.
او اما در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه، سه روز پیش در ۲۲ خرداد اعلام کرد: «قانونی برای اینکه مراکز گردشگری و تاریخی همزمان با تعطیلات رسمی و یا در ایام خاصی تعطیل باشند وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی انجام شود قطعا تخلف است و مجلس میتواند به این موضوع ورود کرده و از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری کند.
وی گفته است: معتقدم به جای اینکه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم باید روش کار تعریف کنیم. به عنوان مثال اگر در ایامی مانند عاشورا و یا شهادت ائمه (ع) این مراکز فعالیت دارند میتوانند برنامههای فرهنگی خاصی را هم در نظر بگیرند و در واقع به مناسبت همان روز فرهنگ عمومی مجموعه را تغییر دهند نه اینکه بخواهند فعالیت خود را متوقف کنند.»
منبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.